Holidays Shabbat Chabad-houses Chassidism Subscribe Calendar Links |
The Weekly Publication for Every Jewish Person |
Rambam 1 Chapter Per Day Tuesday, 1 Tamuz, 5783 June 20, 2023
|
ספר אהבה
מה אהבתי, תורתך; כל היום, היא שיחתי (תהילים קיט,צז).
ספר אהבה והוא ספר שני
הלכותיו שש, וזה הוא סידורן: הלכות קרית שמע, הלכות תפילה וברכת כוהנים, הלכות תפילין ומזוזה וספר תורה, הלכות ציצית, הלכות ברכות, הלכות מילה.
הלכות קרית שמע
הלכות קרית שמע. מצות עשה אחת, והיא לקרות קרית שמע פעמיים ביום. וביאור מצוה זו בפרקים אלו.
הלכות קרית שמע פרק א
א) פעמיים בכל יום, קוראין קרית שמע -- בערב ובבוקר, שנאמר "ובשוכבך ובקומך" (דברים ו,ז): בשעה שדרך בני אדם שוכבין, וזה הוא לילה; ובשעה שדרך בני אדם עומדין, וזה הוא יום.ב) ומה הוא קורא, שלוש פרשייות אלו -- והן "שמע" (דברים ו,ד-ט), ו"והיה אם שמוע" (דברים יא,יג-כא), ו"ויאמר" (במדבר טו,לז-מא). ומקדימין לקרות פרשת "שמע", מפני שיש בה ציווי על ייחוד ה', ואהבתו ותלמודו: שהוא העיקר הגדול, שהכול תלוי בו. ואחריה "והיה אם שמוע", שיש בה ציווי על שאר המצוות כולן. ואחר כך פרשת "ציצית", שגם היא יש בה ציווי על זכירת כל המצוות.
ג) אף על פי שאין מצות ציצית נוהגת בלילה, קוראין אותה בלילה, מפני שיש בה זכרון יציאת מצריים; ומצוה להזכיר יציאת מצריים בלילה וביום, שנאמר "למען תזכור את יום צאתך מארץ מצריים, כול ימי חייך" (דברים טז,ג). וקריאת שלוש פרשייות אלו על סדר זה, הוא הנקרא קרית שמע.
ד) הקורא קרית שמע, כשהוא גומר פסוק ראשון, אומר בלחש, ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד; וחוזר וקורא כדרכו "ואהבת, את ה' אלוהיך" (דברים ו,ה), עד סופה. ולמה קורין כן, מסורת היא בידינו -- שבשעה שקיבץ יעקוב אבינו את בניו במצריים בשעת מיתתו, ציוום וזירזם על ייחוד ה', ועל דרך ה' שהלך בה אברהם ויצחק אביו. ושאל אותם ואמר להם, בניי, שמא יש בכם פסולת, מי שאינו עומד עימי בייחוד אדון כל העולם, כעניין שאמר לנו משה רבנו "פן יש בכם איש או אישה..." (דברים כט,יז). ענו כולם, ואמרו "שמע, ישראל: ה' אלוהינו, ה' אחד" (דברים ו,ד), כלומר שמע ממנו אבינו ישראל, ה' אלוהינו ה' אחד. פתח הזקן ואמר, ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד; לפיכך נהגו כל ישראל לומר שבח ששיבח בו ישראל הזקן, אחר פסוק זה.
ה) כשהקורא קורא קרית שמע, מברך לפניה ולאחריה -- ביום, מברך שתיים לפניה ואחת לאחריה; ובלילה, מברך שתיים לפניה ושתיים לאחריה.
ו) ברכה ראשונה שלפניה ביום, יוצר אור; שנייה לה, אהבת עולם אהבתנו; ושל אחריה, אמת ויציב. וברכה ראשונה שלפניה בלילה, מעריב ערבים; שנייה לה, אהבת עולם עמך ישראל אהבת; וברכה ראשונה של אחריה, אמת אמונה; שנייה לה, השכיבנו.
ז) ברכה ראשונה שלפניה, בין ביום בין בלילה, פותח בה בברוך, וחותם בה בברוך; ושאר ברכותיה, חותם בכל אחת מהן בברוך, ואין להם פתיחה.
ח) ברכות אלו, עם שאר כל הברכות הערוכות בפי כל ישראל, עזרא ובית דינו תיקנום; ואין אדם רשאי לפחות מהן, ולא להוסיף עליהן: מקום שהתקינו לחתום בברוך, אינו רשאי שלא לחתום, ומקום שהתקינו שלא לחתום, אינו רשאי לחתום; מקום שהתקינו שלא לפתוח בברוך, אינו רשאי לפתוח, מקום שהתקינו לפתוח בברוך, אינו רשאי שלא לפתוח. כללו של דבר, כל המשנה ממטבע שטבעו חכמים בברכות -- הרי זה טועה, וחוזר ומברך כמטבע. וכל שאינו אומר אמת ויציב בשחרית, ואמת אמונה בערבית -- לא יצא ידי חובתו.
ט) [ח] הקדים ברכה שנייה לברכה ראשונה, בין ביום בין בלילה, בין לפניה בין לאחריה -- יצא: לפי שאין סדר לברכות. בשחרית, פתח יוצר אור, וסיים מעריב ערבים -- לא יצא; פתח במעריב ערבים, וסיים ביוצר אור -- יצא. וכן בערבית, אם פתח במעריב ערבים, וסיים ביוצר אור -- לא יצא; פתח ביוצר אור, וסיים במעריב ערבים -- יצא: שכל הברכות, הולכות אחר חתימתן.
י) [ט] אי זה הוא זמן קרית שמע בלילה -- מצותה משעת יציאת הכוכבים, עד חצי הלילה; ואם עבר ואיחר, וקרא עד שלא עלה עמוד השחר -- יצא ידי חובתו: שלא אמרו עד חצות, אלא כדי להרחיק אדם מן הפשיעה.
יא) [י] הקורא קרית שמע של ערבית אחר שעלה עמוד השחר, קודם הנץ החמה -- לא יצא ידי חובתו, אלא אם כן היה אנוס, כגון שיכור או חולה, וכיוצא בהן. ואנוס שקרא בעת זה, אינו מברך השכיבנו.
יב) [יא] ואי זה הוא זמנה ביום -- מצותה שיתחיל לקרות קודם הנץ החמה, כדי שיגמור לקרות ולברך ברכה אחרונה עם הנץ החמה; ושיעור זה, כמו עישור שעה קודם שתעלה השמש. ואם איחר וקרא אחר שעלתה השמש, יצא ידי חובתו -- שעונתה עד סוף שלוש שעות ביום, למי שעבר ואיחר.
יג) [יב] מי שהקדים וקרא קרית שמע של שחרית, אחר שעלה עמוד השחר -- אף על פי שהשלים קודם שתנץ החמה, יצא ידי חובתו. ובשעת הדוחק, כגון שהיה משכים לצאת לדרך, קורא לכתחילה, משיעלה עמוד השחר.
יד) [יג] הקורא אחר שלוש שעות ביום, אפילו היה אנוס, לא יצא ידי חובת קרית שמע בעונתה, אלא הרי הוא כקורא בתורה; ומברך הוא לפניה ולאחריה כל היום, אפילו איחר וקרא אחר שלוש שעות.
Current
Daily Lessons
Weekly Texts & Audio
Candle-Lighting times
613 Commandments
248 Positive
365 Negative
PDA
iPhone
Java Phones
BlackBerry
Moshiach
Resurrection
For children - part 1
For children - part 2
General
Jewish Women
Holiday guides
About Holidays
The Hebrew Alphabet
Hebrew/English Calendar
Glossary
Booksby SIE
About
Chabad
The Baal Shem Tov
The Alter Rebbe
The Rebbe Maharash
The Previous Rebbe
The Rebbe
Mitzvah Campaign
Children's Corner
Rabbi Riddle
Rebbetzin Riddle
Tzivos Hashem
© Copyright 1988-2009
All Rights Reserved
L'Chaim Weekly